Google+ Facebook Twitter XING LinkedIn GoogleCurrents YouTube

Additive Manufacturing

‘Disrupting’ the market with a hybrid production centre

| Redakteur: Eric Culp

The unit’s powder jet sprays the metal into the laser, a process said to drastically cut build time.
Bildergalerie: 3 Bilder
The unit’s powder jet sprays the metal into the laser, a process said to drastically cut build time. (Source: DMG Mori)

Firma zum Thema

Machine tool giant DMG Mori has surprised the industry with the introduction of a centre that both mills metal and adds it to a workpiece. The company showed a prototype of the unit at Euromold 2013, and we discussed the technology with its developers.

If you wanted a closer look at DMG Mori’s unit for additive and subtractive manufacturing at Euromold, you generally had to wait in line. The Lasertec 65 Additive Manufacturing unit, based on a DMU Monoblock machine tool, offers both the well-proven technology of milling as well as up-and-coming metal additive manufacturing through laser deposition, and it proved quite the draw. Greg Hyatt, senior vice-president and chief technical officer at DMG Mori USA and Friedemann Lell, sales director at the Sauer Lasertec unit discussed the technology, which was developed by Sauer Lasertec.

Related: More on the machine

ETMM: You've talked about this machine as an example of a “disruptive technology”.

Hyatt: A professor at Harvard Business School (Clayton M. Christensen) defines this as something that compels the customer to buy completely different solutions from completely different suppliers. One of his examples was the automobile, which was not a disruptive technology as it was initially so expensive that it had no impact on the demand for horse-drawn vehicles. However the introduction of the mass-produced automobile was disruptive. Henry Ford’s Model T devastated the traditional suppliers of horse-drawn wagons. It is important to recognize that it is always the new value-proposition to the customer which powers the disruption, not just the technology. Our hybrid is a perfect example. We did not invent the automobile, or in this case the laser or the milling spindle, but we are combining existing technologies to provide new value propositions and to enable new business plans, like the mass-produced automobile.

Lell: In our case it's not exactly what you would call a “disruptive technology” but rather the intelligent combination of existing technologies.

Inhalt des Artikels:

Kommentare werden geladen....

Kommentar zu diesem Artikel abgeben

Der Kommentar wird durch einen Redakteur geprüft und in Kürze freigeschaltet.

Anonym mitdiskutieren oder einloggen Anmelden

Avatar
Zur Wahrung unserer Interessen speichern wir zusätzlich zu den o.g. Informationen die IP-Adresse. Dies dient ausschließlich dem Zweck, dass Sie als Urheber des Kommentars identifiziert werden können. Rechtliche Grundlage ist die Wahrung berechtigter Interessen gem. Art 6 Abs 1 lit. f) DSGVO.
  1. Avatar
    Avatar
    Bearbeitet von am
    Bearbeitet von am
    1. Avatar
      Avatar
      Bearbeitet von am
      Bearbeitet von am

Kommentare werden geladen....

Kommentar melden

Melden Sie diesen Kommentar, wenn dieser nicht den Richtlinien entspricht.

Kommentar Freigeben

Der untenstehende Text wird an den Kommentator gesendet, falls dieser eine Email-hinterlegt hat.

Freigabe entfernen

Der untenstehende Text wird an den Kommentator gesendet, falls dieser eine Email-hinterlegt hat.

copyright

Dieser Beitrag ist urheberrechtlich geschützt. Sie wollen ihn für Ihre Zwecke verwenden? Infos finden Sie unter www.mycontentfactory.de (ID: 42546122 / Additive Fertigung)

Themen-Newsletter Additive Fertigung abonnieren.
* Ich bin mit der Verarbeitung und Nutzung meiner Daten gemäß Einwilligungserklärung einverstanden.
Spamschutz:
Bitte geben Sie das Ergebnis der Rechenaufgabe (Addition) ein.

Marktübersicht

Die Top-100 Automobilzulieferer des Jahres 2018

Das Jahr 2018 überraschte mit hohen Wachstumsraten und neuen Rekordumsätzen. Allerdings zeigten sich auch kräftige Bremsspuren: Viele Unternehmen wurden mit rückläufigen Margen konfrontiert. lesen

Dossier Maschinensicherheit 2019

Funktionale Sicherheit in allen Facetten

Ohne geht's nicht: Maschinensicherheit steht bei Konstrukteuren und Entwicklern ganz oben auf der Prioritätenliste – Hier die spannendsten Artikel der letzten Monate rund um die Funktionale Sicherheit in einem Dossier zusammengefasst. lesen